Onze visie
Visie
Het motto van Deflazorg is “Durf te vragen!”. In de heden ten dage meest voorkomende betekenis is dit een leuke, blije, hashtag, die mensen gebruiken als ze ontdekt hebben dat het niet perse impertinent is om hulp te vragen, en dat dat verassende resultaten op kan leveren, bij iets in het dagelijks leven.
Bij Deflazorg staat “Durf te vragen!” voor een mentaliteit, en is het gericht op alle niveaus waarop de zorg voor de cliënt (mede-) vormgegeven wordt. “Durf te vragen” betekent om hulp durven vragen, maar verwijst ook naar de socratische methode, dóór durven vragen, en systematisch naar een eigen antwoord toewerken. Deflazorg gaat ervan uit, dat ondanks soms onverstaanbaar gedrag, en ondanks de misverstanden die aan de orde van de dag zijn in menselijke relaties, eenieder zelf de oplossing weet voor een probleem, mits de juiste vragen gesteld worden, en op de juiste manier doorgevraagd wordt, obstakels verwijderd worden en tools aangereikt worden om zelf de (levens-) vragen te kunnen beantwoorden.
Durf te vragen:
- Een client moet bij alle aspecten van zijn leven om hulp kunnen vragen bij Deflazorg, ook als het probleem misschien niet duidelijk is, daar zijn wij tenslotte voor!
- Een client kan leren ook zijn –formele en informele- omgeving buiten Deflazorg om hulp te vragen, en wellicht ook bij minder voor de handliggende instituten en individuen.
- Als hulpverlener is het belangrijk om vragen te stellen, ook als het soms efficiënter kan lijken om “af te vinken”. Vragen en doorvragen zijn belangrijk om duidelijk te krijgen wat de werkelijke behoefte is van de cliënt.
- Ook in werkrelaties veronderstellen we veel, en vullen we veel voor elkaar in. “Durf te vragen” betekent hulp durven vragen van collega’s, maar ook de juiste vragen stellen aan aan de juiste mensen.
- In een goed lopend zorgbedrijf wordt gewerkt met specialisten, op verschillend vlak, en ieder op zijn niveau. Leiding geven betekent dienend, en situationeel leiding geven. Ook het management stelt de juiste vragen.
- Belanghebbenden, Deflazorg zelf, en andere (formele en informele) betrokkenen, zoals doorverwijzers, leveranciers van verschillende diensten, en bijvoorbeeld familieleden, rondom de zorg en het welbevinden van de individuele cliënt, moeten over en weer hun vragen kunnen stellen.
- De organisatie zelf, die een organisatie is met een doelstelling en een visie, maar in een soms veranderend of om andere redenen onduidelijk zorglandschap zijn weg moet zien te vinden, en daarbij ook afhankelijk is van allerlei partijen, voor de middelen die hiervoor ingezet worden, moet extern zowel als intern bevraagd kunnen worden, en zijn vragen kunnen stellen.
De socratische methode; “je weet tog”
Het motto van Deflazorg had ook kunnen zijn, “Je weet het zelf”. De socratische methode is een methodiek. De cliënt (of andere belanghebbende) weet wat er moet gebeuren, en waar de prioriteiten liggen. Maar soms zijn er niet de juiste vragen gesteld, waardoor een helder overzicht van de zorgvraag, de obstakels die verhinderen om deze te uiten en (gezamenlijk) te formuleren, of de tools om deze te beantwoorden, ontbreken.
Veel nadruk ligt derhalve bij de zorgvraagverduidelijking, de anamnese, de diagnose van de problematiek.
Dienstbaarheid en bescheidenheid
Durven vragen staat ook voor dienstbaarheid en bescheidenheid, omdat het primair focussen op vragen en doorvragen uitgaat van het gegeven van een niet-alwetende hulpverlener (of bijvoorbeeld leidinggevende).
Lef en vertrouwen
Tot slot: durven vragen staat ook voor lef en vertrouwen, waarom zou iemand je niet helpen?