Over ons

De mens is een sociaal wezen, en is voor zijn functioneren en welbevinden afhankelijk van een effectieve interactie met de omgeving en de context waarin hij zich bevindt. De missie van Deflazorg bestaat uit het stimuleren en faciliteren van zinvolle en waardevolle interactie tussen individuen onderling en instituten (cliënten en hun omgeving, en informele en formele zorgverleners), zodanig dat de cliënten van Deflazorg, in een wisselende omgeving en context zichzelf kunnen redden, onder eigen regie.

Onze visie

Visie

Het motto van Deflazorg is “Durf te vragen!”. In de heden ten dage meest voorkomende betekenis is dit een leuke, blije, hashtag, die mensen gebruiken als ze ontdekt hebben dat het niet perse impertinent is om hulp te vragen, en dat dat verassende resultaten op kan leveren, bij iets in het dagelijks leven.
Bij Deflazorg staat “Durf te vragen!” voor een mentaliteit, en is het gericht op alle niveaus waarop de zorg voor de cliënt (mede-) vormgegeven wordt. “Durf te vragen” betekent om hulp durven vragen, maar verwijst ook naar de socratische methode, dóór durven vragen, en systematisch naar een eigen antwoord toewerken. Deflazorg gaat ervan uit, dat ondanks soms onverstaanbaar gedrag, en ondanks de misverstanden die aan de orde van de dag zijn in menselijke relaties, eenieder zelf de oplossing weet voor een probleem, mits de juiste vragen gesteld worden, en op de juiste manier doorgevraagd wordt, obstakels verwijderd worden en tools aangereikt worden om zelf de (levens-) vragen te kunnen beantwoorden.
Durf te vragen:
  • Een client moet bij alle aspecten van zijn leven om hulp kunnen vragen bij Deflazorg, ook als het probleem misschien niet duidelijk is, daar zijn wij tenslotte voor!
  • Een client kan leren ook zijn –formele en informele- omgeving buiten Deflazorg om hulp te vragen, en wellicht ook bij minder voor de handliggende instituten en individuen.
  • Als hulpverlener is het belangrijk om vragen te stellen, ook als het soms efficiënter kan lijken om “af te vinken”. Vragen en doorvragen zijn belangrijk om duidelijk te krijgen wat de werkelijke behoefte is van de cliënt.
  • Ook in werkrelaties veronderstellen we veel, en vullen we veel voor elkaar in. “Durf te vragen” betekent hulp durven vragen van collega’s, maar ook de juiste vragen stellen aan aan de juiste mensen.
  • In een goed lopend zorgbedrijf wordt gewerkt met specialisten, op verschillend vlak, en ieder op zijn niveau. Leiding geven betekent dienend, en situationeel leiding geven. Ook het management stelt de juiste vragen.
  • Belanghebbenden, Deflazorg zelf, en andere (formele en informele) betrokkenen, zoals doorverwijzers, leveranciers van verschillende diensten, en bijvoorbeeld familieleden, rondom de zorg en het welbevinden van de individuele cliënt, moeten over en weer hun vragen kunnen stellen.
  • De organisatie zelf, die een organisatie is met een doelstelling en een visie, maar in een soms veranderend of om andere redenen onduidelijk zorglandschap zijn weg moet zien te vinden, en daarbij ook afhankelijk is van allerlei partijen, voor de middelen die hiervoor ingezet worden, moet extern zowel als intern bevraagd kunnen worden, en zijn vragen kunnen stellen.
De socratische methode; “je weet tog”
Het motto van Deflazorg had ook kunnen zijn, “Je weet het zelf”. De socratische methode is een methodiek. De cliënt (of andere belanghebbende) weet wat er moet gebeuren, en waar de prioriteiten liggen. Maar soms zijn er niet de juiste vragen gesteld, waardoor een helder overzicht van de zorgvraag, de obstakels die verhinderen om deze te uiten en (gezamenlijk) te formuleren, of de tools om deze te beantwoorden, ontbreken.
Veel nadruk ligt derhalve bij de zorgvraagverduidelijking, de anamnese, de diagnose van de problematiek.
Dienstbaarheid en bescheidenheid
Durven vragen staat ook voor dienstbaarheid en bescheidenheid, omdat het primair focussen op vragen en doorvragen uitgaat van het gegeven van een niet-alwetende hulpverlener (of bijvoorbeeld leidinggevende).
Lef en vertrouwen
Tot slot: durven vragen staat ook voor lef en vertrouwen, waarom zou iemand je niet helpen?
Onze standaard

Kwaliteit

Deflazorg heeft haar processen ingericht volgens het kwaliteitskeurmerk ISO 9001 – NEN 15224 en is gecertificeerd.
Samenwerking rondom de cliënt
Deflazorg heeft een integrale visie van zorg, waarbij samenwerking tussen de eerste- en tweedelijnszorgprofessionals geen luxe is, maar een randvoorwaarde voor kwaliteitszorg.  
Om er zeker van te zijn dat onze cliënten de juiste zorg krijgen, onderhoudt Deflazorg contact met verschillende soorten zorgverleners. U kunt hierbij denken aan huisartsen, fysiotherapeuten, apotheken e.d.
Bestuur

Raad van Toezicht

De Raad van toezicht van Deflazorg is een belangrijk klankbord en controlerend orgaan, voor de Raad van Bestuur van Deflazorg. De Raad van toezicht van Deflazorg bestaat uit drie leden met ruime kennis en ervaring op het gebied van bedrijfsvoering, financiën en zorg. Stichting Deflazorg onderschrijft de Governancecode Zorg 2017 en heeft uitvoering gegeven aan de Governancecode Zorg 2017 in de statuten en reglementen.
Praat mee

Medezeggenschap

Deflazorg volgt de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen.

Of verbeterpunten

Klachten

Deflazorg is aangesloten bij de klachtenregeling van branchevereniging Klachtenportaalzorg.
Links

Hier vindt je alle informatie over het klachtenreglement en de mogelijkheid tot het indienen van een klacht

Overzicht klachten 2019

Klachtenreglement

Geschillenreglement

Certificaat Klachtenportaalzorg

Staat voorop

Privacy

Bekijk onze privacy verklaring.

De cijfers

Jaarrekeningen

Hier vindt u alle jaarrekeningen van Stichting Deflazorg.